5 eksperttips for konkurransedagen

Du har trent for det, sett frem til det, kanskje du har selv fryktet det. Nå er dagen endelig her – konkurransedag! Og det kan bare bety en ting: det er tid for å vise frem deres talent.

Men la oss innse, selv om du deltar i et show ut av din egen fri vilje, kan det være to sider av saken: potensialet for mye moro, og fullstendig ydmykelse kombinert i en fin pakke. I det minste er det den indre stemmen vil fortelle deg, med mindre du lærer den noe annet.

1. Lær å elske det

Litt fladder av nerver kan være en veldig god ting. Det gjør deg raskere i dine reaksjoner, hjelper deg med å fokusere, og ikke minst hindrer deg i å trette lett . Nerver kan også få deg til å føle mindre smerte. Snarere enn å fordømme det, ønsk nervene velkommen.

2. Påminn deg selv om at du kan gjøre det

En betingelse for å gjøre angst om til en positv følelse og noe nyttig, er å vite at du har de relevante ferdighetene. Hvordan vet du det? Ved å ha gjort det hjemme. Og hvis du vil være helt sikker på at du har det som trengs, må du sørge for at du trener over nivået du planlegger å konkurrere på.

3. Ikke prøv å kontrollere det ukontrollable

Mange anser dette som den første regelen for mental trening. Alt det betyr er at det er absolutt ingen grunn til å bekymre seg for de tingene du ikke kan gjøre noe med på konkurranse dagen. Fokus på elementer utenfor din kontroll er bortkastet energi som ville vært bedre å bruke på viktige ting, for eksempel …

4. … styring av kontroller

Det starter med tilsynelatende verdslige ting som å ha dine tider, ditt kit, rutinen om hvordan og når du skal handle. Nok ting kan gå galt uten at planleggingen er en av dem. Så sørg for at du har alt du trenger klart før du drar hjemmefra. Tenk også på ting som kan gå galt når du kommer dit, for eksempel glidelåsen på oppstartsprosessen din eller at været endrer seg akkurat som du kommer dit. Mens du ikke kan planlegge for enhver eventualitet, vil du få ekstra trygghet ved å ha et “just in case” -sett som er lagret vekk i bilen eller lastebilen.

5. Sett deg selv mål

Husk at den beste måten å holde kontrollen er å vite nøyaktig hva det er du vil oppnå og hvordan du skal gjøre det. Vil du ri en stille test? Fokus på å holde leddene dine (håndledd, ankler, skuldre osv.) smidig og musklene dine (overarm, overben) avslappet og “av” hesten frem til du trenger dem. Vil du ri med mer uttrykk? Pass på at hesten din er “på” hjelpemidler. Viktigst? Ikke bare fokuser på disse målene i oppvarming, men vær oppmerksom på hva du vil gjøre mens du er i ringen også.

Du har trent, du har forberedt deg, du har brukt mye penger og tid. Viktigst, men i hjertet av alt, handler det nå om deg og din hest. Lykke til!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *